[MY ENGLISH CLUB ]
 

О.В. ПЄТУХОВА

Черкаський медичний коледж

 

ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗРІЛОМУ ВІЦІ

Annotation: The article under consideration deals with the problem of learning foreign languages by grown-ups and contains practical recommendations for the beginners.

 

         Існують численні міфи й непорозуміння з приводу здатності чи нездатності вивчати мови людьми різних вікових категорій. Одна з найпоширеніших помилок — діти вивчають мови швидше, а дорослі не в змозі досягти рівня вільного володіння іноземною мовою. Ці та інші твердження не відповідають дійсності. Питання природи лінгвістичних здібностей дуже складне, методисти і психологи визнають, що механізм засвоєння мови ще не зрозумілий остаточно через його виняткову складність. Вік не є перешкодою для вивчення іноземної мови. Більше того, відповідно до останніх досліджень, лінгвістична активність сприяє активнішому стану розуму дорослої людини: якщо вона зберігає хорошу фізичну форму, то її розумові здібності й навички не деградують. Єдиною перешкодою на шляху вивчення мови дорослою людиною є сумнів як самого учня, так і вчителя, у здатності вивчити мову в зрілому віці. Багато хто вважає, що формула «Чим молодший — тим краще» ідеально стосується вивчення іноземних мов. Ці стереотипи виникли у зв’язку з теорією «критичного періоду», сформульованою в 60-ті роки. Вона базувалася на концепції розвитку розуму і доводила, що розум втрачає гнучкість після статевої зрілості людини. Новітні ж дослідження у галузі неврології демонструють, що мовні здібності дорослих значною мірою перевершують здібності дітей. Перевага дорослої людини в тому, що нервові клітини, відповідальні за лінгвістичні процеси, такі як семантичний аналіз і граматична сприйнятливість, розвиваються з віком. Повнолітні учні швидше прогресують у сфері вивчення структури мови, у них більше розвинена пізнавальна система, вони можуть робити узагальнення вищого порядку, ніж діти. До початку навчання другої мови в арсеналі дорослої людини зазвичай є сукупність прийомів та засобів, які полегшують запам’ятовування і збільшують обсяг пам’яті шляхом утворення штучних асоціацій. До того ж, у дорослих сильніша мотивація, більше посидючості і чітке визначення своїх цілей: «англійська мені потрібна для того і для того-то...» Основну проблему (крім одвічної відсутності часу) становить мовний бар'єр, який у зрілому віці куди виразніше проявляється при спробі вивчати іноземну мову з нуля. Однак сучасні особисто-орієнтовані методики дозволяють легко впоратися і з цим. Можливо, щоб досконально і грамотно вивчити іноземну мову, вам знадобиться трохи більше часу, ніж дитині, однак заговорити англійською (французькою, німецькою і навіть японською) можна і в сімдесят!

На жаль, далеко не всі охочі вивчати англійську мову внаслідок зайнятості або фінансової незабезпеченості можуть дозволити собі відвідувати платні курси англійської мови й тим більше брати індивідуальні уроки. Вихід один ‑ самостійне вивчення англійської мови. Як і в усьому іншому, результат самостійного вивчення англійської мови прямо пропорційний рівню вашого інтересу та завзятості, що витрачається на його реалізацію. Інтерес ‑ найважливіша рушійна сила людської діяльності. Завдяки інтересу концентрується увага, створюється багато асоціацій, загострюється сприйняття та полегшується повторення. Те, що привертає та приносить задоволення, ‑ засвоюється без ускладнень і зусиль, легко і природно. Учні, які займаються за внутрішнім спонуканням, одержують величезне задоволення й від самого процесу вивчення англійської мови, і від результатів.

Починаючи самостійне вивчення англійської мови, візьміть до уваги наступне:

  • Перш ніж почати вивчати англійську мову, слід розуміти, що до незаперечного успіху призведе лише така вибрана методика вивчення англійської мови, яка не сприйматиметься вами як тягар і необхідність. Тиск ззовні частіше за все викликає тільки протидію. Чим і чудове самостійне вивчення англійської мови в порівнянні з мовними курсами: тут всі умови диктуєте ви самі. Засвоєння відбувається набагато швидше, якщо учень сам визначає найприйнятніший темп і сам мобілізує енергію.
  • Слід відвести для самостійного вивчення англійської мови певний час дня, краще вранці, якщо ви «жайворонок», або ввечері, якщо ви «сова». Прагніть займатись у визначений час. Займатися слід щодня, у тиждень можна зробити вихідний. Щоденні, хай навіть не дуже тривалі заняття англійською, набагато корисніші за багатогодинний штурм раз на тиждень.
  • Оптимальна тривалість заняття – 60‑90 хвилин на день з обов’язковою 5‑10-хвилинною перервою або без перерви, якщо заняття триває не довше ніж годину. Сюди не повинен включатися час, відведений на запам’ятовування слів. Менше ніж 40-хвилинні заняття малоефективні. До кожного пройденого уроку через деякий час слід обов’язково додавати 15-хвилинне повторення того нового, що було засвоєно.

 

  • Спроможіться влаштувати комфортні умови для вивчення англійської мови: зручне робоче місце, добре освітлення. Приємне оточення створює відповідний емоційний настрій.
  • 5. У процесі самостійного вивчення англійської мови спирайтесь на всі органи чуття: зір, слух, рух органів вимови та руки. Задійте всі канали входу інформації, поєднуючи їх роботу. Саме тоді засвоєння буде особливо міцним.

 

Просуваючи самостійне вивчення англійської мови:

  • Застосовуйте свої знання, постійно практикуйтеся при кожній слушній нагоді. Використовуйте для цього перерви у вашій основній діяльності, час, що проводиться у транспорті, час очікування де-небудь. Заповнюйте мовною практикою будь-який вимушено вільний час, хай навіть 10 або 5 хвилин. Не соромтеся тренуватись у розмовній англійській і самі із собою, наприклад, перед дзеркалом.
  • За наперед наміченим вами планом самостійного вивчення англійської мови обов’язково повторюйте вивчений матеріал. Тільки спеціально організоване повторення забезпечує міцне запам’ятовування!
  • При вивченні англійської ніколи не змінюйте в бік прискорення ваш оптимальний темп вивчення англійської мови, що усталився за деякий час, оскільки прискорення або тимчасові скачки можуть згодом негативно відбитись на ваших результатах. Ця порада при вивченні англійської відноситься саме до початкового етапу, коли ви починаєте вивчати її з нуля. У подальшому, у міру засвоєння матеріалу, темп вашого освоєння мови почне поступово зростати.
  • Тут же мається на увазі, що не варто міняти вибрану методику вивчення англійської на півдорозі, кидаючись у крайності та пробуючи все нові й нові інтенсивні методики вивчення мови. Такий перебір методів можна виправдати тільки тоді, коли ви ще не зробили свій вибір і не визначились, яка методика вивчення англійської для вас буде кращою.
  • Ніколи не упускайте зручної можливості познайомитися з історією, географією, економікою, культурою, мистецтвом і літературою країни, мова якої вивчається. Це один з ефективних способів підвищення власного інтересу при вивченні англійської мови.

 

Список літератури:

 

  1. Корольчук М.С., Крайнюк В.М. Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах: Навчальний посібник. – К.: «Ніка-Центр», 2006. – 580 с.
  2. Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности. –М.: Изд-во «Буква», 2002. – 520 с.